اصطلاحات و مفاهیم تخصصی سئو
اگر به تازگی وارد دنیای شیرین سئو شده اید، پیشنهاد می کنم دانش خود را در زمینه واژه نامه تخصصی سئو تکمیل کنید. ممکن است جایی با این اصطلاحات رو به رو شوید، پس به خوبی درکشون کنید.
اصطلاحات عمومی
صفحه نتایج گوگل | SERP
هنگامی که کاربر چیزی در گوگل جستجو میکند، صفحه ای نمایش داده می شود و در هر صفحه 10 نتیجه قابل مشاهده است. این صفحات همان نتایج گوگل هستند.
رتبه صفحه در گوگل | Google page rank
در صفحه نتایج گوگل هر وب سایتی یک رتبه ای دارد که از یک یعنی بالاترین جایگاه شروع شده و تا آخر ادامه دارد. این عدد هرچقدر بزرگ تر بشود از اهمیت سایت کاسته شده و از دید کاربر دور می شود. رتبه یک برای هر سایتی بهترین است.
رتبه بندی | Ranking
گوگل براساس فاکتور ها و الگوریتم های خود سایت شما را بررسی می کند و رتبه ای مطابق با میزان کیفیت سایت می دهد. البته این رتبه قابل تغییر است به شرطی که همواره برای بهبود کیفیت سایت خود تلاش کنید. شما با این رتبه در صفحه نتایج گوگل نمایان می شوید.
نقشه سایت | Site Map
فرض کنید غریبه ای وارد شهری می شود که هیچ شناختی از آن ندارد. بدون شک نقشه آن شهر به غریبه کمک می کند تا به راحتی به همه ی بخش ها دسترسی پیدا کند. سایت مپ هم عین نقشه برای گوگل است تا هنگام بررسی سایت، عملکرد بهتری داشته باشد. این فایل با پسوند XML است و بعد از ساخت در Root اصلی پروژه قرار میگیرد. آپدیت کردن این فایل را هیچ وقتی فراموش نکنید.
Robots.txt
این فایل حاوی دستوراتی برای ربات های گوگل است. ربات ها هنگام بررسی سایت شما این فایل را مطالعه کرده و طبق دستورات آن عمل می کنند. در این فایل به ربات ها دستور می دهید که به کدام بخش مراجعه کرده یا کدام بخش را نادیده بگیرند.
لینک فالو | Follow
لینک های فالو به گوگل می فهمانند که آن ها را دنبال کرده و میزان کیفیتشان را بررسی کند. این لینک ها برای مبدا و مقصد امتیاز خواهند داشت.
لینک نوفالو | No Follow
لینک های نوفالو برعکس فالو ها بوده و گوگل اصلا دنبالشان نمی کند. این لینک ها اصلا اهمیت و امتیازی ندارند.
انکرتکست | Anchor text
انکرتکست به بخشی از عبارت گفته می شود که لینک شده و رنگ آن تغییر کرده است.
ترافیک سایت
تعداد کاربرانی که به سایت شما وارد می شوند.
ترافیک طبیعی | Organic Traffic
ترافیکی که از طریق سرچ طبیعی، کاربران وارد سایت شما می شوند.
نتایج طبیعی | Organic Results
وقعی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند نتایجی که به طور طبیعی و از طریق بهینه سازی سایت نمایش داده شده اند را نتایج طبیعی می گویند. نتایج تبلیغاتی جزو این دسته نیستند.
نتایج پولی | Paid Result
به نتایج تبلیغاتی در صفحات نتایج گوگل می گویند که با علامت Ad مشخص می شوند.
جستجوی ارگانیک | Organic Search
جستجوی ارگانیک یعنی کاربر با جستجوی یک عبارت در گوگل شما را پیدا کند. لینک سازی یا تبلیغات شامل این دسته نمی شود.
ریدایرکت 301 | Redirect 301
انتقال کاربر از یک مسیر (URL) به یک مسیر دیگر. این یک تغییر مسیر دائمی است.
اصطلاحات سئو داخلی
محتوا | Content
یک روش فوق العاده برای سئو سایت تولید محتوای با کیفیت است. محتوا می تواند شامل متن، عکس، ویدئو، صوت و ... باشد.
محتوا پادشاه است | Content is King
این اصطلاح نشان دهنده ی اهمیت ویژه محتوا است. محتوا باکیفیت و جامع تاثیر به سزایی در سئو شما دارد.
محتوای یونیک | Unique content
محتوای یونیک یعنی محتوای شما منحصر به فرد و جدید است. به هیچ عنوان از سایت های دیگر محتوا کپی نکنید چون امتیاز منفی دارد.
محتوای سبز | Green content
محتوایی که تمام اصول سئو در آن رعایت شده و دائما آپدیت می شود. این محتواها هیچ وقت قدیمی نشده و پاسخ نیازهای کاربران را می دهند.
برای مطالعه بیشتر در زمینه چگونگی تولید محتوا به مقاله " چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟ " مراجعه کنید.
کلمه کلیدی | keyword
هنگام بهینه سازی سایت خود باید از چند کلمه کلیدی مرتبط با نوع فعالیتتون استفاده کنید. این کار باعث می شود در نتایج ابتدایی گوگل ظاهر شوید و کاربران هنگام سرچ اون عبارت شما را راحت تر پیدا کنند. این کار نیاز به مهارت ویژه ای دارد.
استفاده زیاد از کلمه کلیدی | keyword stuffing
وقتی در محتوایی به تعداد زیاد و غیر استاندارد از کلمات کلیدی استفاده شود و کاربر را هنگام مطالعه اذیت کند.
چگالی کلمه کلیدی | keyword density
نسبت تکرار کلمه کلیدی به کل کلمات محتوا. این نسبت باید رعایت شود.
کلمه کلیدی طولانی | long tail keyword
کلمه کلیدی فقط محدود به یک کلمه نیست و میتواند شمال دو، سه و چهار کلمه یا حتی یک عبارت باشد.
کلمه کلیدی برند شده | Branded Keyword
کلمه کلیدی که نام برند شما هم در آن قرار گرفته و باعث شناخت و آگاهی از آن می شود.
LSI | Lasten Semantic Indexing
سیستمی که موتورهای جستجو برای آنالیز کلمات یک عبارت یا محتوا انجام می دهند و باعث درک بهتر مفهوم جملات می شود تا نتایج بهتری به کاربران نمایش داده شود.
لینک داخلی | Internal Link
لینک هایی که داخل سایت است و کاربران را از صفحه ای به صفه ای دیگر در همان سایت هدایت می کند.
لینک خارجی | External Link
لینک هایی که کاربر را از سایت شما به سایتی دیگر هدایت می کند.
لینک تصویر | Image Link
تصویری که لینک شده باشد.
سئو تصویر | Image SEO
تمام محتواهای سایت حتی تصاویر هم باید بهینه شوند و هر کدام اصول و قواعد مخصوص به خود را دارند.
سرعت صفحه | Page Speed
سرعت صفحه یعنی مدت زمان بارگزاری صفحه یا مدت زمان نمایش کامل اطلاعات در یک صفحه
AMP | Accelerated Mobile Pages
این عبارت یعنی سرعت دهنده صفحات موبایل. AMP هنگام لود صفحات سایت در مرورگرهای موبایل باعث اجرا نشدن کدهای سنگین جاوااسکریپت می شود و سرعت بارگزاری را افزایش می دهند. سرعت بارگزاری صفحات سایت در موبایل اهمیت ویژه ای در سئو و رتبه گیری سایت دارد.
متا تگ ها | Meta Tags
تگ هایی که در هدر سایت قرار می گیرند و شامل اطلاعاتی همچون کلمات کلیدی، عنوان صفحه، توضیحات صفحه، نام نویسنده و .... است.
اصطلاحات سئو خارجی
لینک سازی | Link Building
یک روش موثر برای بهبود سئو خارجی لینک سازی است. باید از طریق پرداخت پول، تبادل لینک، ایجاد محتوا، بنرهای تبلیغاتی یا ... از سایت های خارجی بخواهید که به سایت شما لینک بدهند.
بک لینک | Backlink
به لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما می آیند و کاربران را به طرف شما هدایت می کنند، بک لینک می گویند. نوع سایت لینک دهنده و اعتبار آن برای امتیاز گرفتن شما از طرف گوگل بسیار مهم است.
اعتبار دامنه | DA | Domain Authority
اعتبار دامنه مجموع اعتبار صفحات موجود در یک دامنه است.
اعتبار صفحه | PA | Page Authority
اعتبار صفحه براساس فاکتورهایی مانند رتبه درگوگل، لینک های داخلی و لینک های خارجی تعیین می شود.
پست مهمان | Guest Post
نوشتن یک پست و انتشار آن در وب سایت های دیگر
شما چه اصطلاحات دیگری می شناسید؟ برام کامنت کنید